Dokážeme měřit výkon od FARMALLA až po QUADTRACA

Nová výkonová brzda v Tišicích u Mělníka. Více…

I když se výrobce techniky snaží vyrobit takové stroje, které budou maximálně spolehlivé, čas od času nebo s růstem stáří, musí stroje navštívit náš servis nejenom kvůli pravidelné údržbě. Pro zajištění servisních služeb na profesionální úrovni je důležité mít k dispozici všechny potřebné nástroje a vybavení pro zkrácení času na diagnostiku. Zákazníkům tím dáváme detailní obrázek o stavu jejich vozového parku. Jedním z každodenních pomocníků našich servisů je výkonová brzda.

 

První svého druhu

 

V rámci naší reportáže jsme se vydali na naše servisní středisko v Tišicích nedaleko Mělníka, kde mají výkonové brzdy hned dvě, aby dokázali uspokojit majitele všech modelových řad traktorů. Výkonová brzda na traktory řady STEIGER/QUADTRAC, která je nyní přírůstkem mezi pomocníky na tomto servisu, je i celkově velkou novinkou na trhu.

Možnost měření výkonu motoru na servisu je stále běžnější. Výkonovou brzdou disponují i další naše servisní střediska napříč republikou, neboť je jedním ze základních požadavků na servisní vybavení, které určuje přímo výrobce. Mít takovou brzdu na velké kloubové traktory však běžné není vůbec.

Jak pomáhá výkonová brzda při opravě stroje nám vysvětlí přímo vedoucí servisu pan Ing. Marek Pšenička. „Výkonovou brzdu máme již řadu let a byli jsme jedním z mála servisů, který si v té době brzdu pořídil. Využíváme ji pro diagnostiku motorů. Díky ní můžeme kontrolovat parametry motoru přes vývodovou hřídel v rámci předprodejních prohlídek, ale hlavně po opravě motoru, palivové soustavy nebo turbodmychadla, abychom si udělali spolehlivý obrázek, jak motor pracuje. Pomocí brzdy můžeme přesně vyhodnotit, jakých parametrů motor dosahuje a následně zvolit další správný postup opravy. Stejným způsobem bylo potřeba pracovat i s ostatními modelovými řadami – tak vznikl požadavek mít výkonovou brzdu na modelovou řadu Quadtrac. Tato modelová řada vývodovou hřídel nemá. Museli jsme tedy přistoupit ke změně způsobu měření.“

Tímto započal další příběh, který se začal psát v roce 2018. Se společností ATX DYNO kolegové z Tišic posunuli projekt výkonové brzdy na velké traktory, u kterých nelze měření provádět přes vývodovou hřídel. Tento měsíc dosáhl projekt svého konce a výkonová brzda byla předána k užívání.

 

Jak samotné měření probíhá

 

Na hnací kola pásů – levé i pravé – je připojena z každé strany výkonová brzda. Tyto brzdy jsou spolu propojeny a ovládány přes řídící počítač. Výkon motoru je tedy přenášen přes převodovku na zadní nápravu. Uzávěrku diferenciálu nemusíme u některých druhů měření zapínat. Řídící počítač, ovládající obě brzdy, si reguluje jejich zátěž tak, aby byly obě zatěžovány rovnoměrně.

Samotná příprava měření trvá dvěma servisním mechanikům přibližně 3 hodiny práce. Délka samotného měření záleží na důvodu měření. Kontrola nového traktoru zabere několik minut, při prověřování parametrů v rámci opravy se čas měření úměrně prodlužuje.

Důležité je mít řešení, které je mobilní. Výkonová brzda fungující přes vývodovou hřídel je mobilní a běžně ji přemisťujeme tam, kde je potřeba. Novou brzdu plánujeme také převážet, od příštího roku bychom měli mít k dispozici speciální přepravní vozík. Není tedy nutné traktor dopravit k nám na středisko pouze z důvodu měření výkonu motoru.

Každý rok se snažíme posouvat a vylepšovat naše služby směrem k zákazníkům.  Reagujeme na nové trendy a situace, které se kolem nás neustále mění. A my vás budeme pravidelně o těchto novinkách informovat.